History

According to the inscriptions, the temple was in existence even before 1172 A.D. Among several kings who ruled the place Sri Krishna Deva Raya gifted large chunks of lands for the maintenance of the temple. The Zamindars of Narsaraopet Chilakuripet, Amaravathi and several others, have donated liberally for the development of the temple. The height of the Kotappa Konda or Kotappa hill is 1587 feet and the Temple of Sri Trikoteswara Swamy is at the height of 600 feet.

చారిత్రకత

  1. చారిత్రక త్రికోటేశ్వర ఆలయం క్రీస్తు శకం 1172 నాటికే ప్రసిద్ధి చెందినట్లు వెలనాటి చోళ రాజైన కుళొత్తుంగా చోళరాజు, సామంతుడు మురంగినాయుడు వేయించిన శాసనాల ద్వారా తెలుస్తోంది.
  2. నరసరావుపేట, చిలకలూరిపేట, అమరావతి, పెట్లూరివారిపాలెం జమిందార్లు అలాగే శ్రీకృష్ణదేవరాయలు స్వామివారికి భూములు సమర్పించారు.
  3. భక్తులైన సాలంకులు, అతని ముగ్గురు తమ్ముళ్లు పంచబ్రహ్మ స్థానంగా బ్రహ్మ, విష్ణు, మహేశ్వర లింగస్వరూపులు కావటం ఆనందవల్లి (గొల్లభామ) శివైక్య సంధానమవడం ఈ క్షేత్ర వైశిష్ట్యం.

కొండపైకి మార్గాలు

  1. దివ్య మహిమ కలిగిన త్రికూటా చలంపైకి చేరడానికి ప్రస్తుతం రెండు మార్గాలు ఉన్నాయి.
  2. పాపవినాశన స్వామి దేవస్థానం పడమరగా మెట్ల మార్గం ఒకటి, వాహనాలతో పైకి వెళ్లడానికి వీలుగా ఘాట్‌ రోడ్డు మార్గం మరోటి.

ఘాట్‌ రోడ్డులో పర్యాటకం

  1. కొండపైకి వెళ్లే ఘాట్‌ రోడ్డులో ఇంకా అభివృద్ధి చేస్తున్నారు.
  2. భారీస్థాయి ఆక్వేరియం ఉంది.నెమళ్లు, కొంగలు, దుప్పులు, జింకలు ఇలా అనేక వన్యప్రాణులు పర్యాటక క్షేత్రంలో ఉన్నాయి.
  3. టాయ్‌ట్రైన్‌ ఇది కొండ ప్రాంతంలో నాలుగు కిలోమీటర్ల దూరం తిరుగుతుంది. ఇక్కడ ఏర్పాటు చేసిన పిల్లల రాజ్యం నిండా రంగుల రాట్నాలు, రోప్‌వే ఆకర్షిస్తుంటాయి. కాళింది మడుగులో ఏర్పాటు చేసిన బోటు షికారు ప్రత్యేకం.

There are three different ways to climb up the hill. Devotees mostly climb up the way which was got constructed by  Sri Rajamal Raju Narasimha Rayulu. One of the most fascinating aspect of the hill is that from all angles one could see only three peaks and, therefore, it is called “Trikoota Hills” and the God seated therein is famous as Trikoteswara Swamy.

These three peaks are known as Brahma, Vishnu and Rudra. Anent to the legend, Lord Siva after destroying  “Daksha Yagnam” pacified and converted himself into a 12 years old boy and with a great deal of austerity commenced penance as  Dakshana Murthy in Kailasam. Then, Lord Brahma and other Gods appraoched and offered prayers to Dakshana Murthy and entreated him to impart the knowledge of  “Brahma”. Dakshana Murthy accordingly agreed and asked them to come to Trikoota hills where he imparted them the knowledge of “Brahma” making these hills very sacred.

మూడు కొండలపై వెలసిన ముక్కంటి :

  1. దక్షయజ్ఞం అనంతరం ఈశ్వరుడు సతీ వియో గంతో ప్రశాంతత కోసం త్రికూటాద్రి (కోటప్పకొండ) పర్వతం పైన 12 ఏళ్లు వటుడిగా తపమాచరిస్తుం డగా, సదాశివుని అనుగ్రహం కోసం బ్రహ్మ, విష్ణు, సకల దేవతలు, రుషి పుంగవులు స్వామి కటాక్షం కోసం అక్కడ తపమాచరించి ప్రసన్నుడిగా స్వామిని దర్శించుకుని జ్ఞాన దీక్ష పొందారు.
  2. అందు వల్లే ఈ క్షేత్రం మహా పుణ్యక్షేత్రంగా విరాజిల్లుతోంది. బ్రహ్మ చారి అయిన దక్షణామూర్తి క్షేత్రం కావడంతో ఇక్కడ కళ్యాణోత్సవాలు నిర్వహించారు. ధ్వజ స్తంభం కూడా ఉండదు.
  3. ఎటువైపు చూసినా మూడు శిఖరాలుగా కోటప్పకొండ కన్పిస్తుంది. అందుకే కొండపై వెలసిన స్వామికి త్రికూటేశ్వరుడు అని పేరు వచ్చింది.
  4. ఈ మూడు శిఖరాలకు బ్రహ్మ, విష్ణు, రుద్ర శిఖరాలు అని పిలుస్తారు. బ్రహ్మ శిఖరంపై బ్రహ్మ నివసించాడని ప్రతీతి.
  5. జ్యోతిర్లింగం ఈ ప్రాంతంలో లేకపోవటంతో బ్రహ్మ ఈశ్వరుని గురించి తపస్సు చేయగా అప్పుడు స్వామి ప్రత్యక్షమై బ్రహ్మ కోరిక తీర్చుటకు జ్యోతిర్లింగంగా వెలిశాడు.
  6. ఆ జ్యోతిర్లింగమే భక్తుల పూజలందుకుంటున్న కోటేశ్వర లింగం.

Since Dakshana Murthy observed strict celibacy, no marriages take place in this temple. There is yet another folklore of  Salankayya of  Yellamanda village who was a great devotee of Lord Siva and eking out his livelibhood by selling firewood. With the result of undivided devotion to the Lingam at Rudra hills he became rich. One day while performing prayers he saw  Jangama Devara.

In appreciation of the devotion of  Salankayya Jangama Devara daily used to visit his house and consume milk. After some time Jangama Devara disappeared. Salankayya searched for him in every nook and corner of the region and could not find him anywhere. In a fit of disappointment, Salankayya stopped taking any food and water. As the matter stood thus, there lived a cowherd called  Sundudu with his wife  Kundiri in South side of  Trikoota hills.

They had a beautiful daughter called Anandavalli. Her parents became rich soon after her  birth. Anandavalli was deeply devoted to Lord Siva and was not interested in her wordly life. She always spent her time in singing the glory of Lord Siva and used to offer prayers at old Koteswara hills she declined to change her way of life and commenced penance for Sri Koteswara Swamy. Pleased with her penance Jangama Devara appeared before her. She came to know Jangama Devara was, none other than a person, who used to take milk in the house of Salankayya. From then onwards she daily visited Rudra hills and after performing celestial bath offered milk and part-took the balance.

జంగం దేవర రూపంలో..

  1. కోటప్పకొండ వద్ద ఉన్న కొండకావూరులోని గొల్లభామ ఆనం దవల్లి త్రికోటేశ్వరునికి పూజలు చేయగా ఈశ్వరుడు జంగం దేవ రరూపంలో ప్రత్యక్షమైనట్టు స్థల పురాణం చెపుతోంది.
  2. ఆనందవల్లి పాప వినాచన దూన వద్దకు వెళ్లి తీర్ధం రుద్ర శిఖరానికి తెచ్చి జంగమయ్యకు అభిషేకాధిపూజలు చేసింది.
  3. ఆమెను పరీక్షించేం దుకు ఎన్ని విధాలా కష్ట పెడుతున్నప్పటికీ పూజలు మాననం దునే ఆనందవల్లి ఇంటికి వస్తాను, అక్కడే వ్రతం ఆచరించమని జంగమయ్య ఆమె వెనుకనే బయలుదేరాడు. ఎలాంటి పరిస్థితు ల్లోను వెను దిరిగి చూడవద్దని చెప్పగా ప్రళయ ధ్వనులకు తాళలేక బ్రహ్మశిఖరం వద్ద వెను దిరిగి చూసింది.
  4. జంగమయ్య అక్కడే శిలగా మారాడు. ఆ చోటనే కోటేశ్వరాలయం నిర్మించ బడింది. ఈ ఆలయానికి దిగువ భాగాన గొల్లభామ శిలగా మారిన ప్రాంతంలో ఆనందవల్లి గుడి నిర్మించారు. ఈ గుడిని సాలంకయ్య నిర్మించినట్టు స్థల పురాణం చెపుతుంది.
  5. రుద్రశిఖరంపై స్వామి వారు తపమాచరించారు. ఇక్కడే పాత కోటేశ్వర స్వామి ఆలయం ఉంది. ఇక్కడ ఆరుద్రోత్సవం సందర్భంగా కర్పూర జ్యోతి దర్శనం జరుగుతుంది. విష్ణుశిఖరంలో దక్ష యజ్ఞంలో పాల్గొన్న దేవతలు, రుషులు పాప విమోచనం పొందిన పవిత్ర స్థలంలో పాప విమోచనేశ్వర స్వామి ఆలయం ఉంది.
  6. ఆరు వందల అడుగుల ఎత్తులో త్రికోటేశ్వర స్వామి దేవాల యం ఉంది. ఘాట్‌ రోడ్డు నిర్మాణంతో ఈ క్షేత్రానికి వచ్చే భక్తుల సంఖ్య నానాటికి పెరుగు తోంది.

Salankayya came to know the presence of Jangama Devara and appraoched Anandavalle and requested her to see that Jangama Devara showers the blessings on him. Anandavalle could not concede the request of Salankayya as she was engaged in her deep penance. After some time, in the hot summer Anandavalle used to visit  Rudra hills to perform prayers. One day she collected a pot of water for celestial bath and after keeping it at a safe place proceeded to procure  “Maredu leaves”. Then, a crow came and sat on the pot, and with its weight the pot fell down throwing out the entire water. Anandavalle became furious and cursed, that no crow should enter the area. Then onwards and till now no crow appears on the Rudra hill.Jangama Devara pleased with her penance appeared and imparted her the divine knowledge. This had in no way deviated her concentration and she further prayed him as God and as well as her Guru.

Jangama Devara, commisserated at her penance and wished her to lead a wordly life. With his divine power he made her pregnant though she was a spinster. Unmindful of her pregnancy she carried her daily prayers as usual.  Aghasted at her deep devotion Jangama Devara again appeared and told that she need not take so many troubles in performing poojas and promised her that he would come to her house where she could do her supplication and asked her to proceed without turning her back.

Anandavalle accordingly proceeded towards her home and Jangama Devara came down from Rudra mountain and followed her. After reaching Brahma hill, Anandavalle lost her patience and turned back. Immediately Jangama Devara reminded of her promise and stopped at Brahma hills and entered the cave of the hill and turned himself into a Lingam. The same sacred place is now called Kotha Koteswara Temple. Anandavalle also stayed there and, in the meanwhile, she delivered a boy. She repented of her action in seeing back inspite of caution given by Jangama Devara and decided to end her life. Within a moment of above thought, assailing her mind the newly born boy disappeared from the scene.

She then realised that her pregnancy and delivery of a boy were of the creation of Jangama Devara to test her reverence towards him. She felt very happy as she got through all the critical trails and became one in the God.